De 11e veiling op de Dag van de Natuur heeft dit jaar bijna € 135.000 opgebracht. Een fantastische bijdrage aan natuurbehoud! Het veilingdiner op de Dag van de Natuur is ieder jaar een belangrijk evenement voor de 23 leden van GlobeGuards, waar wij als stichting sinds 2018 lid van zijn, om geld binnen te halen voor hun natuurprojecten.

Eregast en keynote speaker Prinses Irene opende de avond op 5 oktober jl. met een inspirerende lezing. Zij deelde haar visie op de relatie tussen de mens en zijn leefomgeving: de mens is onderdeel van de natuur en kan hier niet apart van worden gezien. Eigenschap van de mens is alleen dat hij zijn eigen behoeften het zwaarst laat wegen en daarmee bedoeld en onbedoeld het evenwicht tussen alle levensvormen diepgaand beïnvloedt. De gevolgen hiervan zijn merkbaar door afnemende biodiversiteit, klimaatverandering, verlies van gezondheid, grondstoffen-schaarste en maatschappelijke polarisatie.

Deze gevolgen zetten, volgens Prinses Irene, aan tot een grondige reflectie over de plaats en rol als mens op aarde en belangrijker nog: vragen om ingrijpende veranderingen in onze omgang met de natuur. Het bewust deel uitmaken van de natuur, “zelf natuur te zijn”, kan zulke veranderingen motiveren en kan ons leren met de natuur samen te werken.

De impact van de inspirerende lezing was goed te merken. Tijdens het veilingdiner, gesponsord door Koninklijke Burgers’ Zoo, werd er veel én gul geboden op de 35 bijzondere veilingitems. Dank aan alle vrijgevige gasten, veilingmeester Frank Buunk gastheer Alex van Hooff, spreker Prinses Irene, Burgers’ Zoo en All for Nature Travel!

Mooie opbrengst voor LAGA en de Cross River gorilla’s
Elk veilingitem werd kort ingeleid en gaf zo inzicht in welke uitdagingen de GlobeGuards hebben in hun strijd bij natuurbehoud en met welke passie zij zich inzetten voor de natuur! De workshop natuur- en landschapsfotografie in de Nederlandse natuur, die zal worden verzorgd door professioneel fotograaf Martin van Lokven, bracht maar liefst € 3.595 op. Met dit bedrag steunen we de dagelijkse operaties van het LAGA team, een unieke organisatie opgericht door Ofir Drori die zich inzet tegen de illegale handel in wilde dieren in Kameroen.

Fladde Outdoor, de sponsor van onze bedrijfskleding, stelde twee complete outdoor kledingsets van Craghoppers beschikbaar. De veiling daarvan bracht € 1.050 op. Dit bedrag zal worden ingezet voor de aanschaf van nieuwe kleding en uitrusting voor de community rangers van Afi Mountain Wildlife Sanctuary in Nigeria. Helden die zich inzetten voor de bescherming van de Cross River gorilla’s.

Foto Credits: GlobeGuards en Renée Algera