Amani

Geslacht Vrouwelijk
Geboren 2007
Gered in April 2009

Amani doet haar bijnaam van “de aandoenlijke” eer aan! De naam Amani betekent “vrede” in het Swahili. Deze naam past precies bij haar. Amani is de meest vreedzame gorilla in de groep, ondanks alles wat ze heeft meegemaakt. Amani maakt geen ruzie, probeert van niemand eten te stelen en als ergens onenigheid ontstaat, loopt ze weg.

In 2009 is Amani als baby onderschept op de luchthaven van Goma in de Democratische Republiek Congo. Zoals vaak met gorillawezen, waren stropers op zoek naar iemand om haar te verkopen als huisdier. Uitgeput en uitgedroogd zat ze in een plastic tas ver weggestopt onder een berg bladeren.

Amani had ook een ontstoken schotwond in haar knie. Een stille getuige van de schietpartij die er is geweest om haar moeder en de rest van de familie te doden, zodat Amani kon worden meegenomen… Gelukkig is Amani onderschept en kon ze veilig worden ondergebracht in het opvangcentrum GRACE. Amani hoorde zelfs bij de allereerste gorilla’s die hier zijn opgevangen.

Binnen de gorillagroep van GRACE is Amani een vrouwtje lager in de rangorde. Verdrietig genoeg heeft Amani nog steeds erge last van haar knie. De schotwond die ze door de stropers heeft opgelopen, heeft behoorlijke schade aangericht. Haar verzorgers denken dat ze voor de rest van haar leven hier last van zal houden. Bij GRACE krijgt Amani gelukkig nu de juiste zorg en kan ze beschermd leven.

Amani doneerknop adoptiecadeauknop

Credit alle foto’s op deze pagina: © GRACE