Wij hebben van Stichting Wildlife dit jaar twee geweldige donaties mogen ontvangen om te schenken aan een aantal van onze projecten. Stichting Wildlife zet zich in voor diverse natuurbeschermingsprojecten en organiseert allerlei activiteiten in diverse parken zoals Safaripark Beekse Bergen. Maar liefst drie gorilla-ondersoorten worden gesteund: de Grauer gorilla, de Cross River gorilla én de westelijke laaglandgorilla. Hoe? Dat lees je hier!

€ 1.350 voor GRACE (Grauer gorilla)
In de vorige editie van de GorillaPost vertelden we al dat het opvangcentrum GRACE (Gorilla Rehabilitation and Conservation Education Center) in de Democratische Republiek Congo het moeilijk heeft. Het ebola-virus vormt namelijk een grote bedreiging en komt angstig dichtbij. GRACE moet namelijk alle mogelijke maatregelen nemen om besmetting te voorkomen. Deze maatregelen kosten uiteraard geld en is het geweldig dat Stichting Wildlife € 1.350 aan GRACE heeft gedoneerd voor noodhulp. GRACE en wij zijn hier ontzettend dankbaar voor!

Daarnaast hebben we nog eens een donatie van € 5.000 ontvangen als steun voor de gorilla’s in het wild. Wij hebben gekozen het geld als volgt in te zetten voor de volgende projecten van het WCS (Wildlife Conservation Society).

€ 1.750 voor WCS Nigeria (Cross River gorilla)
De Cross River gorilla is extreem zeldzaam met naar schatting nog maar 250-300 individuen in het wild. De populaties leven daarbij geïsoleerd van elkaar. Wij steunen het door de Nigeriaanse regering opgerichte, Afi Mountain Wildlife Sanctuary (ca. 100 km2), wat door WCS Nigeria beschermd wordt. Hier leven naar schatting 25 – 30 Cross River gorilla’s. De jacht in het Afi Mountain Wildlife Sanctuary is door de inzet van het WCS ranger team redelijk onder controle. Dat deze rangers dus ook worden gesteund is van groot belang. Deze donatie wordt dan ook tweeledig besteed om hen van nieuwe uniformen en goed schoeisel te voorzien. Ook kan er een generator worden aangeschaft met dit geld. Zo hebben de rangers een mogelijkheid om hun apparatuur (PDA) op te laden waarin alle data wordt verzameld uit het veld.

€ 2.500 voor WCS Congo (westelijke laaglandgorilla)
Mbeli Bai (Republiek Congo) is een natuurlijke open plek in het bos. Vanwege de mineraalrijke bodem en waterplanten is Mbeli Bai een aantrekkelijke voedselbron voor talrijke zoogdieren waaronder westelijke laaglandgorilla’s en bosolifanten. Onderzoekers van WCS hebben sinds 1995 onafgebroken de dieren die Mbeli Bai bezochten, kunnen observeren.

In de afgelopen twintig jaar heeft het Mbeli Bai project zich ontwikkeld tot een prominente onderzoeksite met de grootste en langste dataset van o.a. meer dan 440 westelijke laaglandgorilla’s, en een indrukwekkende hoeveelheid aan wetenschappelijke publicaties. Het Mbeli Bai project is dan ook van onschatbare waarde voor de westelijke laaglandgorilla. Daarnaast zorgt dit project voor bescherming van de dieren die naar de bai komen. Voor 1995 was Mbeli Bai een hotspot voor stropers, maar door de aanwezigheid van de wetenschappers is er sinds 1995 geen enkele vorm van stroperij meer waargenomen.

De donatie wordt als volgt besteed om het onderzoek in Mbeli bai te steunen:

• Onderzoek naar het hoe en waarom gorilla’s op hun borst roffelen. Voor dit onderzoek zullen opnameapparatuur en waterbestendige rugzakken worden gekocht.
  • Voor het complete onderzoek in Mbeli Bai is dringend software nodig om de bevindingen juist te documenteren (zoals Adobe lightroom en Photoshop).
  • Het is hoog tijd voor reparaties aan het kamp van Mbeli Bai waar de onderzoekers gebruik van maken. De bouwwerken, inclusief de uitkijktoren, hebben dringend onderhoud nodig.

€ 750 voor educatie in Nederland
Het geven van educatie over het welzijn van gorilla’s in het wild is een van onze doelstellingen. Om deze reden zijn wij dan ook frequent aanwezig in verschillende dierenparken en bij evenementen. Zo kunnen wij vertellen over de problematiek van de gorilla’s, hun bedreigde leefomgeving en de projecten die wij ondersteunen. Om ons verhaal aan jong en oud zo goed mogelijk te kunnen doen hebben wij bijvoorbeeld allerlei attributen nodig, ook om onze informatiestand “aan te kleden”. De aanschaf van een afdruk van een gorillahand en –voet zijn hier recent voorbeeld van.

Een groot dank je wel aan Stichting Wildlife voor deze steun! We houden jullie uiteraard op de hoogte over deze projecten.