Het vlees van apen zoals de gorilla of chimpansee wordt ook wel “bushmeat” genoemd. Dit vlees, dat uit Afrika komt en door de jacht op mensapen wordt verkregen, is illegaal. Maar dat weerhoudt er een hoop mensen niet van het vlees aan te schaffen.

Het verbod op bushmeat is er omdat diersoorten zoals de gorilla of chimpansee ernstig bedreigd zijn. Maar dat is niet het enige nadeel. Het kan ook een bron zijn van ziektes. Alarmerend dus, dat bushmeat vaak wordt verkocht. Niet alleen in Afrika, ook in Europa wordt dit vlees gegeten.

Bushmeat in een Nederlandse groentela

Zo schrijft het AD in een artikel dat de Britse douane steeds vaker bushmeat aantreft bij controles. En niet alleen daar; ook op markten en winkels wordt het onder de toonbank verkocht. Dat komt omdat onder andere Congolezen, Kameroeners en Gabonezen het als een delicatesse beschouwen, in het bijzonder bij bruiloften en doopplechtigheden.

Bushmeat gaat ook de Nederlandse grens over. Hoewel er geen concrete informatie is over een groei hiervan, wordt er af en toe bushmeat onderschept. In 2013 bijvoorbeeld, toen er bij een Congolees in Dordrecht een onthoofd babyaapje in de groentela werd aangetroffen.

Bushmeat wordt hoofdzakelijk in het westen en midden van gegeten. De inwoners gaan daar in hun zoektocht naar eiwitten niet alleen op zoek naar kleinere diersoorten als ratten, maar dus ook naar apen. Heel gevaarlijk, want zoals eerder vermeld kan het een bron van ziektes zijn.

Ofir Drori zet zich met LAGA in tegen deze illegale handel

Omdat het jagen op onder andere de gorilla zorgt voor bedreiging voor deze diersoort, steunt Gorilla Stichting Nederland LAGA (Last Great Ape Organisation). LAGA, onder leiding van held Ofir Drori, zet zich in om wildlife handelaren achter de tralies te krijgen. Daarnaast wordt er door Ofir Drori en zijn team hard gewerkt aan media-aandacht, onderzoek tegen wildlife handelaren en vechten zij tegen corruptie. Alles, om ervoor te zorgen dat de illegale handel in gorilla’s en andere wilde dieren stopt. Help jij daar graag aan mee? Doneer dan hier. Iedere donatie helpt.

Foto credit: LAGA