Giving Tuesday voor de gorilla’s!

Dinsdag 3 december a.s. vindt de eerste editie van #GivingTuesdayNL plaats. Giving Tuesday is een dag die wereldwijd gevierd wordt en in het teken staat van geven: iets betekenen voor een ander, de natuur of in ons geval een bedreigde diersoort. #GivingTuesdayNL zal ieder jaar in Nederland gevierd worden op de eerste dinsdag na het Amerikaanse Thanksgiving. Het luidt de start van de feestdagen in, een tijd waarin we vaak veel geven en krijgen. En hoe mooi is het om dan ook juist een goed doel (extra) te steunen?

Rondom Giving Tuesday willen wij een bedrag van €2500,- inzamelen voor GRACE, de opvang van Grauer gorilla’s in de Democratische Republiek Congo (DRC). Het opvangcentrum heeft namelijk veel extra kosten gemaakt door de ebola-uitbraak.

Houd Ebola weg van GRACE en steun ons tijdens #GivingTuesdayNL

Een van de projecten die wij steunen is het opvangcentrum Gorilla Rehabilitation and Conservation Education Center (GRACE), gevestigd in de DRC. GRACE is uniek in de wereld, het is namelijk de enige plek waar de zeldzame Grauer gorilla’s worden opgevangen. Allemaal gorilla’s gered uit de illegale handel, hun familie hoogstwaarschijnlijk voor hun ogen vermoord.

GRACE bevindt zich midden in oorlogsgebied en wordt al sinds vorig jaar bedreigd door de ebola-uitbraak. Er is nu zelfs ebola geconstateerd op slechts 15 km van het opvangcentrum… GRACE moet dan ook alles op alles zetten om de gorilla’s, medewerkers en omwonenden veilig te houden. Ook voor gorilla’s is ebola, net als bij mensen, levensgevaarlijk.

Een van de maatregelen die het team van GRACE heeft genomen is het volgen van een training over het besmettingsgevaar en preventie van ebola. Ook is alleen personeel toegestaan in het opvangcentrum en moeten alle medewerkers douchen voordat zij het terrein betreden. Daarnaast moeten alle medewerkers gedurende de hele dag met zeer hoge frequentie de handen wassen. Dit kunnen zij doen bij een van de tijdelijke stations op het terrein die speciaal hiervoor zijn ingericht.

De ebola-uitbraak heeft veel impact op GRACE en de lokale bevolking die leeft rond het opvangcentrum. Veel mensen maken zich, wat natuurlijk heel begrijpelijk is, ook zorgen over dit virus. GRACE geeft dan ook voorlichting over ebola-preventie aan de lokale gemeenschappen. De inzet op bewustwording en preventie is van cruciaal belang om de verspreiding van ebola in de regio een halt toe te roepen.

Door de ebola-uitbraak heeft GRACE veel onverwachte kosten voor de kiezen gekregen. De maatregelen die zij hebben moeten nemen om de medewerkers en gorilla’s veilig te houden kosten immers geld. Iedere donatie om hen te steunen is dan ook zeer welkom!