Onlangs vastgelegde beelden via cameravallen in het Tayna-natuurreservaat in de Democratische Republiek Congo (DRC) hebben twee moeder-kindparen van de ernstig bedreigde Grauer gorilla’s vastgelegd. Deze beelden bevestigen de aanwezigheid van gezonde familiegroepen in Tayna, een belangrijk leefgebied voor de Grauer gorilla’s.

De Grauer gorilla (Gorilla beringei graueri), is een van ’s werelds meest bedreigde primaten, met niet meer dan 6.800 individuen. De Grauer gorilla wordt bedreigd door jacht, verlies van leefgebied door ontbossing en de gevolgen van illegale mijnbouwactiviteiten. “Voor een ernstig bedreigde populatie waar elk individu telt, bieden deze moeder-kindparen hoop voor de toekomst van Grauer gorilla’s”, zegt Katie Fawcett, programmadirecteur van Gorilla Rehabilitation and Conservation Education Center (GRACE). GRACE exploiteert het enige opvangcentrum ter wereld voor geredde Grauer gorilla’s.

Tayna is een door de gemeenschap beheerd reservaat en de lokale gemeenschap maakt een integraal onderdeel uit van de monitoring. Om deze beelden vast te leggen en de gorilla’s te monitoren, volgen twee teams een enkele gorillagroep in het gedeelte van het reservaat met de hoogste gorilladichtheid. Een derde team plaatst cameravallen in het bos en onderzoekt systematisch de rest van het reservaat.

Grauer gorillagroep met een baby in het Tayna natuurreservaat

Grauer gorillagroep met een baby in het Tayna natuurreservaat.

“Gorilla’s zijn niet gemakkelijk te zien in het wild, vooral niet in de dichte bossen van Tayna”, zegt Jackson Kabuyaya Mbeke, programmadirecteur van GRACE. “Het was een prachtig moment voor iedereen in de zaal om de beelden van gorilla’s van Tayna te zien!”

Bushmeat en mijnbouw de grootste bedreigingen
Vóór de burgeroorlog in de DRC, midden jaren negentig, dachten wetenschappers dat er bijna 17.000 van deze gorillaondersoort in het wild leefden. De laatste schattingen geven echter aan dat er slechts 6.800 individuen vandaag de dag zijn.

Volgens Emma Stokes, directeur Centraal-Afrika van de Wildlife Conservation Society, vormt de jacht op bushmeat de grootste bedreiging voor de gorilla’s en daarbij vormt mijnbouw een toenemend gevaar. Het gebied is erg rijk aan mineralen en er is leefgebied verloren gegaan door mijnbouw en ontginning van land. Naarmate de vraag naar bepaalde mineralen stijgt, wordt een toename van mijnbouw verwacht.

De DRC is de belangrijkste bron voor Coltan met meer dan 50% van de wereldwijde coltanvoorraad. Coltan wordt gebruikt in verschillende elektronische apparaten, zoals mobiele telefoons, en elektrische auto’s. Bovendien is de DRC goed voor 80% van de wereldwijde aanvoer van kobalt, waarvan een groot deel wordt gemijnd in het leefgebied van de Grauer gorilla’s.

Ondanks de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd op een van de meest afgelegen plekken ter wereld, levert GRACE een belangrijke bijdrage voor het behoud van deze ernstig bedreigde primaat en doet dit hand in hand met lokale gemeenschappen. We zouden graag zien dat hun succesvolle model wordt gerepliceerd voor andere bedreigde soorten.

Bron: https://news.mongabay.com/2023/04/camera-trap-photos-of-rare-gorillas-with-infants-bring-hope-in-the-drc/
Foto Credits: Milo Putnam