Met groot verdriet heeft het Virunga National Park de dood aangekondigd van de geliefde berggorilla Ndakasi. Ndakasi, een wees, leefde al meer dan 10 jaar in het Senkwekwe opvangcentrum van Virunga National park (Democratische Republiek Congo). Op de avond van 26 september, na een langdurige ziekte waarin haar toestand snel verslechterde blies Ndakasi haar laatste adem uit in de liefdevolle armen van haar verzorger en levenslange vriend, Andre Bauma. Meer over de medische zorg die Ndakasi kreeg van de Gorilla Doctors, lees je hier.

(Foto: Brent Stirton/Getty)

Ndakasi, geboren in april 2007, was slechts twee maanden oud toen Virunga rangers, na een bericht over een vermoorde gorilla, haar vastgeklampt vonden aan het levenloze lichaam van haar moeder. Helaas bleek er niet één maar in totaal zeven gorilla’s vermoord, inclusief zilverrug Senkwekwe en een zwanger gorillavrouwtje. De foto van de begrafenis van de zeven gorilla’s schokte de wereld in 2008. Het verhaal achter deze World Press foto kun je hier lezen.

Ndakasi in 2009; foto Gorilla Doctors

Omdat er geen andere familieleden aanwezig waren, gaven de rangers de jonge gorilla de eerste zorg en herstelden rangers en brachten ze haar over naar een opvangcentrum in Goma, waar ze voor het eerst werd voorgesteld aan Andre Bauma. De hele nacht hield Andre de baby dicht bij hem, haar kleine lichaam stevig tegen zijn blote borst gedrukt voor warmte en comfort. Ze overleefde; het trauma van het verlies van haar familie in combinatie met een lange revalidatieperiode betekende echter dat Ndakasi te kwetsbaar was om terug te keren naar het wild. Samen met een andere weesgorilla Ndeze, werd Ndakasi in 2009, overgebracht naar het Senkwekwe Center, waar ze meer dan 11 jaar een vredig leven leidde met haar verzorgers en andere verweesde berggorilla’s.

Selfie of ranger Mathieu Shamavu

Ndakasi’s leven is goed gedocumenteerd en haar hartverwarmende persoonlijkheid was te zien in verschillende shows en films. Zo ook in de Netflix documentaire Virunga, waar ze in lachen uitbarst terwijl ze wordt gekieteld door een verzorger. Ze werd ook bekend op internet in 2019, toen een “selfie” van haar viraal ging op Earth Day. De foto toont Ndakasi en haar partner-in-crime, Ndeze, beiden ontspannen op twee voeten, buik uit met een brutale grijns. Hun speelse karakter herinnerde de wereld eraan hoeveel we onszelf in deze dieren zien en het is een van de redenen waarom Andre Bauma haar zo erg zal missen.

Andre Bauma:
“Het was een voorrecht om zo’n liefhebbend wezen te mogen verzorgen, vooral wetende van het trauma dat Ndakasi op zeer jonge leeftijd heeft opgelopen. Je zou kunnen zeggen dat ze op haar moeder Nyiransekuye leek, deze naam betekent ‘iemand die graag anderen verwelkomt’. Het was Ndakasi’s lieve karakter en intelligentie die me hielp om de connectie tussen mensen en mensapen te begrijpen en waarom we alles moeten doen wat in onze macht ligt om hen te beschermen. Ik ben er trots op Ndakasi mijn vriend te mogen hebben noemen. Ik hield van haar als een kind en haar vrolijke persoonlijkheid bracht iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht. Ze zal door ons allemaal in het opvangcentrum worden gemist, maar we zijn voor altijd dankbaar voor de rijkdom die Ndakasi in ons leven heeft gebracht tijdens haar tijd bij Senkwekwe.”

Foto credits: Getty Images; Brent Stirton/Getty; Gorilla doctors en Mathieu Shamavu