Begin februari werd een nieuwe uitbraak van ebola gerapporteerd in de stad Butembo in het oostelijke deel van de Democratische Republiek Congo (DRC). Een 42-jarige vrouw kwam bij de lokale kliniek met ebola-achtige verschijnselen maar helaas kwam de hulp voor haar te laat. Haar man was een overlevende van het ebolavirus, maar zijn laatste testen op ebola waren negatief. Recent onderzoek wijst er echter op dat het ebolavirus kan worden aangetroffen in het sperma van mannen tot wel een jaar na hun herstel van ebola. Nader onderzoek moet uitwijzen of dat hier het geval was. Inmiddels zijn er vier nieuwe besmettingen geconstateerd waarvan een deel contact had met de vrouw.

Sporadische nieuwe uitbraken komen vaker voor na een grotere ebola-pandemie maar dit hoeft nog niet te duiden op een nieuwe grootschalige uitbraak. Hopelijk blijft het bij dit geïsoleerde incident.

Als Gorilla Stichting Nederland maken wij ons wel zorgen, want de ebola-uitbraak bevindt zich dicht bij het gorilla-opvangcentrum GRACE. De stad Butembo ligt 50 kilometer van GRACE, om de hoek voor Afrikaanse begrippen, en de staf komt hier regelmatig om te bankieren en om grotere boodschappen te doen. GRACE volgt daarom de ontwikkelingen nauwlettend.

GRACE is goed voorbereid

Gelukkig is GRACE goed voorbereid en verandert er door de nieuwe uitbraak weinig voor de bedrijfsvoering. U herinnert zich misschien dat COVID een overlap had met het einde van de laatste uitbraak van ebola. GRACE is dus nooit echt gestopt met het ebolaprotocol, maar heeft het gewoon voortgezet met een paar aanpassingen om beter aan te sluiten bij de COVID maatregelen. De protocollen zijn tot nu toe effectief geweest maar wel erg duur. Elke extra bijdrage voor GRACE is dus van harte welkom!

Bronnen:
Recent nieuws over de uitbraak
Publicatie over ebolavirus in sperma

Foto credit: GRACE