Eind augustus is in de Republiek Congo een notoire olifantenstroper veroordeeld tot 30 jaar cel voor stroperij, ivoorsmokkel en poging tot moord op parkwachters in Nouabalé-Ndoki Nationaal Park. Deze rechtszaak is een mijlpaal in het gevecht tegen stroperij.

Mobanza Mobembo Gerard, alias ‘Guyvanho’, hield jarenlang huis in de regenwouden van de Republiek Congo (Congo-Brazzaville). Hij zou als leider van diverse stropersbendes met in totaal ca. 25 stropers in het nationaal park Nouabalé-Ndoki in het noorden van het land sinds 2008 minstens 500 olifanten hebben afgeslacht.

Guyvanho stond bekend als de “slager van Nouabalé-Ndoki” en is de eerste wildlife smokkelaar die in de Republiek Congo een criminele veroordeling krijgt. Voorheen werden dit soort misdrijven voor de burgerlijke rechtbank beslecht en konden veroordeelden een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar krijgen. Met deze uitspraak komt de rechtbank met de extreem sterke boodschap dat criminaliteit in verband met wilde dieren niet langer getolereerd wordt en zal worden vervolgd op het hoogste niveau.

De aanklachten van poging tot moord vloeien voort uit een confrontatie in 2019. Stropers zouden onder aanvoering van Guyvanho twee leden van een patrouille van parkwachters in Nouabalé-Ndoki hebben beschoten en verwond. Dat gebeurde nadat ze waren betrapt op het doden van elf bosolifanten.

Guyvanho was op dat moment voortvluchtig. Hij was het jaar ervoor kort voor zijn proces wegens stroperij uit de gevangenis ontsnapt en bij verstek tot vijf jaar veroordeeld. Uiteindelijk werd Guyvaho vorig jaar twee maanden na de schietpartij weer opgepakt. De ‘wildlife crime unit’ van Nouabalé-Ndoki stak drie jaar in deze zaak.

Nouabalé-Ndoki Nationaal Park weer een stuk veiliger
Nouabalé-Ndoki Nationaal Park in de Republiek Congo is 4.000 vierkante kilometer groot. Het is onderdeel van Sangha Trinational, een beschermd gebied dat ook parken in de Centraal-Afrikaanse Republiek (Dzanga-Ndoki) en Kameroen (Lobéké) omvat. Sangha kreeg in 2012 de Unesco-werelderfgoedstatus.

De regenwouden van Nouabalé-Ndoki Nationaal Park zijn een toevluchtsoord voor chimpansees, gorilla’s en bosolifanten. In dit park zijn ook de onderzoeksprojecten Mbeli Bai en Mondika gesitueerd die worden ondersteunt door Gorilla Stichting Nederland. De bosolifant is een familielid van de savanneolifant die sinds 2010 als een aparte soort wordt gezien. Sinds de strijd tegen ivoorstroperij in Oost- en Zuidelijk Afrika vijftien jaar geleden werd opgeschaald, hebben de stropers het steeds vaker gemunt op de bosolifant. In de ontoegankelijke bossen van Centraal-Afrika bleef dit lang onder de radar.

Met de arrestatie en berechting van Guyvanho is het in ieder geval een stuk veiliger voor de bosolifanten, gorilla’s en chimpansees in Nouabalé-Ndoki Nationaal Park.

Foto credit:WCS Congo