De jubileum veiling op de 10e Dag van de Natuur heeft dit jaar maar liefst €177.675 opgebracht. Een fantastische bijdrage aan natuurbehoud! Het veilingdiner op de Dag van de Natuur is ieder jaar een belangrijk evenement voor de leden van GlobeGuards om fondsen te werven voor hun natuurprojecten. Deze editie was extra speciaal omdat de veiling in 2020 geen doorgang kon vinden vanwege de coronapandemie.

Prof. Joop Schaminée opende de avond op 6 oktober jl. met een uiteenzetting over het belang van het veilig stellen van de basis van onze biodiversiteit: de soorten. Daarna ging het veilingdiner, perfect samengesteld door de keukenbrigade van Koninklijke Burgers’ Zoo, van start. Tussen de gangen door verzorgde veilingmeester Frank Buunk, samen met gastheer Alex van Hooff, de veiling van 36 bijzondere veilingitems. Er werd weer veel én gul geboden!

Mooie opbrengst voor Mbeli Bai
Gorilla Stichting Nederland had twee veilingitems ingebracht. Voor het Mbeli Bai project in de Republiek Congo werd er maar liefst een bedrag van €5.500 opgehaald. Dit bedrag zal worden gebruikt voor de aanschaf van cameravallen in de bossen rondom de Bai (natuurlijke open plek in het oerwoud). Gorilla’s brengen slechts ongeveer 1% van hun tijd door in open plekken in het bos, wat leidt tot grote hiaten in de waarnemingen. Om beter inzicht te krijgen in o.a. de groepsdynamiek van de meer dan 460 gorilla’s die zijn waargenomen in Mbeli Bai, wordt een automatische bewaking met cameravallen in de bossen gerealiseerd. Speciale identificatiesoftware moet het voorheen handmatige identificatieproces versnellen.

De ‘Christina Kuip’ Fruitboomgaard
Het tweede veilingitem, de uitbreiding van de fruitboomgaard van het Gorilla Rehabilitation and Conservation Education Center (GRACE), leverde het prachtige bedrag van €2.900 op. De fruitboomgaard maakt onderdeel uit van de boerderij bij GRACE, een belangrijk onderdeel van het gorillaopvangcentrum. De boerderij heeft een aantal functies:

• De boerderij wordt ingezet om het dieet van de gorilla’s aan te vullen.
  • Ook wordt de boerderij gebruikt voor het herbeplanten van het buitenverblijf van de gorilla’s
  • En ook worden er bomen gekweekt voor de lokale gemeenschap die als bouwmateriaal of brandstof gebruikt kunnen worden.
  • Tree planting for International Women’s Day

Het mooie nieuws is dat de boerderij recent is uitgebreid met een fruitboomgaard. Dit initiatief is eind 2020 genomen door Gorilla Stichting Nederland ter nagedachtenis aan Christina Kuip, vrijwilliger en trouwe supporter van de stichting. De boomgaard zal fruit leveren voor de 14 Grauer gorilla’s, het personeel van de opvang en de lokale bevolking.

Met de opbrengst van de veiling kan GRACE de nog kleine boomgaard uitbreiden en zullen er meer inheemse wilde fruitboomsoorten worden gepland. Een voorbeeld hiervan is de Myrianthus (apenvrucht), een boom met vruchten waar gorilla’s dol op zijn. En een gedeelte van de nieuwe aanplant zal worden gereserveerd voor de lokale gemeenschap en speciaal voor de vrouwengroep van het naastgelegen dorp Kasugho. Zij ontvangen fruit voor eigen gebruik, verkoop op de markt en om fruitbomen op het eigen erf te planten. De vrouwengroep zal tevens een cursus boomverzorging volgen.

Mede namens de staf van Mbeli Bai en GRACE willen wij de bieders van harte bedanken voor hun uitgebrachte bod!

Foto credit: GlobeGuards en GRACE