Van het Gorilla Rehabilitation and Conservation Education Center (GRACE) ontvingen wij het droevige bericht dat de manager van het opvangcentrum Jonathan Kambere Katsongo onverwacht na een kort ziekbed op 24 december jl. is overleden.

Jonathan regelde alles achter de schermen van het opvangcentrum. Hij wist een oplossing voor ieder probleem te vinden en had geweldige organisatorische vaardigheden. Met Jonathan in je team kon je erop vertrouwen dat alles goed zou verlopen.

Jonathan hield van fotografie en bij elk speciaal evenement liep hij trots met de camera om zijn nek. Jonathan begon met lesgeven; een van de belangrijke speerpunten van GRACE is de lokale gemeenschappen bewust te maken over het belang van gorilla’s. Maar Jonathan zijn toewijding, algemene kennis en technische knowhow leverden hem een promotie op tot GRACE Center Manager. Zijn liefde voor lesgeven verloor Jonathan alleen nooit. Ondanks zijn toenemende verantwoordelijkheden bij de dagelijkse leiding van het opvangcentrum, bleef hij een belangrijke rol spelen in het educatieteam van GRACE.

De dood van Jonathan laat een enorm gat achter in het team van GRACE. De medewerkers hebben onderling een hechte band en Jonathan was bevriend met iedereen. Ook zal het moeilijk worden een nieuwe medewerker te vinden met zijn kennis, inzet en kunde. Buiten GRACE was Jonathan daarnaast een belangrijk persoon in de lokale gemeenschap en boven alles een trotse vader en echtgenoot. Moge Jonathan in vrede rusten en over iedereen bij GRACE, gorilla’s en mensen, blijven waken. Ons medeleven gaat uit naar de familie van Jonathan en het gehele GRACE team, zowel in Congo als in de VS.

Foto credits: GRACE, Sonya Kahlenberg en Jonathan Kambere Katsongo