Londen staat bekend om zijn kunstwerken in openbare ruimtes, zoals Paternoster Square in de schaduw van St Pauls Kathedraal. Begin juli 2022 is daar een prachtig (tijdelijk) beeldhouwwerk tentoongesteld getiteld “The Wildlife Table of Love” van de beeldhouwers Gillie en Marc.

Het beeldhouwwerk bestaat uit een enorme eettafel met hieraan verschillende met uitsterven bedreigde dieren en twee fantasiefiguren als gastheer en -vrouw van dit eetfestijn: Rabbitwoman en Dogman. De eettafel, zes meter lang, is rijkelijk gevuld met allerlei verrukkelijke gerechten. Rabbitwoman en Dogman hebben de dieren aan hun tafel uitgenodigd als een symbool van liefde, steun en een belofte om ze op elke mogelijke manier proberen te beschermen. De tafel heeft ook twee lege stoelen beschikbaar voor het publiek om op plaats te nemen.

De dieren
De tien bedreigde dieren zijn een nijlpaard, Masai-giraf, Afrikaanse olifant, Bengaalse tijger, koala, chimpansee, Grevy-zebra, noordelijke witte neushoorn, leeuw en berggorilla. Ze zijn elk aan tafel uitgenodigd als vertegenwoordigers van enkele van de bekendste diersoorten ter wereld. Diersoorten die tegelijkertijd ook gemeen hebben dat ze binnenkort dreigen uit te sterven.

De wereld beleeft momenteel de 6e massa-extinctie. Steeds meer dieren en planten worden met uitsterven bedreigd en de redenen zijn altijd terug te voeren op ons, mensen. We hebben de aarde gevormd om aan onze behoeften te voldoen, onverschillig voor de effecten op de andere levende wezens die onze planeet delen. “The Wildlife Table of Love” is een uitnodiging om deel te nemen een maaltijd samen met tien van ’s werelds meest bedreigde dieren. De tafel is gedekt en de dieren zitten al, het enige dat overblijft is voor het publiek om plaats te nemen op de twee lege stoelen aan tafel.

Foto Credits: Stephen Liddell