Leden van de gorillagroep in San Diego Zoo Safari Park zijn positief getest op SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt. Op woensdag 6 januari jl. hoestten twee van de gorilla’s in de dierentuin. De dierentuin besloot daarom de poep van de gorilla’s te testen. De testresultaten bevestigen de aanwezigheid van het virus bij sommige gorilla’s en sluiten de aanwezigheid van het virus bij andere leden van de troep niet definitief uit.

Het vermoeden bestaat dat de gorilla’s met het virus zijn besmet door een asymptomatisch personeelslid, ondanks het volgen van alle aanbevolen voorzorgsmaatregelen en COVID-veiligheidsprotocollen. Strikte maatregelen om de overdracht van ziektes te voorkomen waren sowieso al ruim voor de pandemie van kracht. Gorilla’s (als biologische verwanten van de mens) zijn bijzonder vatbaar voor ziektekiemen die de mens kan overdragen, terwijl ze geen natuurlijke immuniteit voor hen hebben.

Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de gorilla’s en welke andere symptomen kunnen optreden. Afgezien van wat lichte darmproblemen en hoesten, gaat het goed met de gorilla’s en blijven ze bij elkaar. Ze eten en drinken, en we hopen op een volledig herstel.

Update 25 januari
Bij verder onderzoek bleek dat de gorillagroep was geïnfecteerd met de B.1.429 variant van het coronavirus. Deze variant, die in Californië in toenemende mate wordt gevonden, is mogelijk besmettelijker dan andere varianten. De groep wordt sinds de diagnose nauwlettend in de gaten gehouden.

San Diego Zoo Global kondigt in de nieuwsupdate aan dat het zeer goed gaat met de acht gorilla’s. Er waren wel zorgen over de oudere zilverrug Winston. Bij nader onderzoek bleek Winston een longontsteking en hartproblemen te hebben. Winston wordt nu behandeld met hartmedicatie, antibiotica en monoclonal antibody therapie (een nieuwe immunotherapie).

De dierenartsen van San Diego Zoo Global kregen een beperkte voorraad van een gezuiverd spike-eiwitvaccin, bedoeld voor gebruik bij de bescherming van dieren tegen SARS-CoV-2. Volgens de dierentuin waren de vaccindoses afkomstig van een voorraad die strikt bedoeld was voor niet-menselijk gebruik.

Een volledige update van de dierentuin is te vinden op https://www.sdzsafaripark.org/gorilla-care en https://zoonooz.sandiegozoo.org/2021/01/25/gorillasrecovering/

Foto Credit: Ken Bohn, San Diego Zoo