Naar aanleiding van ons nieuwsbericht in GorillaPost #67 over de uitbreiding van de ’Christina Kuip’ fruitboomgaard bij gorillaopvangcentrum GRACE kregen wij veel vragen over de mogelijkheden om deze bijzondere boomgaard te steunen.

Niet zomaar een fruitboomgaard!
De fruitboomgaard, die is opgericht ter nagedachtenis aan Christina Kuip, vrijwilliger en trouwe supporter van onze stichting, is niet zomaar een boomgaard. Zij gaat integraal deel uitmaken van de GRACE-boerderij, ook wel de Gorilla Food Farm genoemd die in 2016 is opgericht.

In eerste instantie was de boerderij uitsluitend bedoeld om het dieet van de gorilla’s die leven in het opvangcentrum aan te vullen. De allereerste oogst was meteen een favoriet van de gorilla’s: olifantengras! Sommige gorilla’s vinden het zo lekker dat ze tijdens het eten een neuriënd geluid maken. Het olifantengras wordt ook gebruikt om slaapnesten van te maken. Toen de buitenverblijven van de gorilla’s werden uitgebreid, werd er ook een boomgaard aan de boerderij toegevoegd. Deze boomgaard levert bomen voor het herbeplanten van de buitenverblijven maar ook bomen voor de lokale gemeenschap, die als bouwmateriaal of brandstof gebruikt kunnen worden.

De fruitboomgaard zal fruit leveren voor de 14 Grauer gorilla’s in GRACE. Met de start donatie van Christina zijn het afgelopen jaar 252 zaailingen geplant. Naast de passievrucht, een bekende favoriet voor zowel gorilla’s als chimpansees, zijn er zaailingen van boomtomaten geplant. Beide planten zijn snelle groeiers en kunnen worden gekweekt zonder toegevoegde meststoffen of pesticiden. Wel zal het nog twee jaar duren voordat er ook daadwerkelijk kan worden geoogst. Een van de bomen die uiteindelijk zeker niet zal ontbreken in de boomgaard is de Myrianthus (apenvrucht). De gorilla’s zijn dol op de vruchten van deze boom.

De medewerkers van de GRACE-boerderij aan de slag met het opkweken, planten en verzorgen van de boomtomaat, passievrucht en citroenen in de Christina Kuip fruitboomgaard

De fruitboomgaard zal ook fruit leveren voor het personeel van de opvang en voor de lokale bevolking. De vruchten van de gekozen bomen zijn rijk in vitamine C, een vitamine die vaak ontbreekt in het dieet van de plaatselijke bevolking. En het sap van de passievrucht is gezond en een zeer gewild drankje in deze regio!

Inzet van en voor de lokale bevolking
De GRACE-boerderij en boomgaard zijn inmiddels een integraal onderdeel van de gorillaopvang en de lokale gemeenschap. Het is dan ook een geweldige manier om de bevolking in contact te brengen met GRACE en de gorilla’s. Vrijwel vanaf de start melden studenten van het nabijgelegen Tayna Center for Conservation Biology en de lokale bewoners zich aan om zich als vrijwilliger in te zetten. Ook scholieren bezoeken de boerderij regelmatig en de educatieve afdeling geeft diverse cursussen op het gebied van duurzame landbouw- en bosbouwtechnieken.

Het is dan ook de bedoeling om een gedeelte van de nieuwe fruitbomen aanplant apart te houden voor de lokale gemeenschap. In het bijzonder voor de vrouwengroep van het naastgelegen dorp Kasugho. Zij ontvangen fruit voor eigen gebruik, verkoop op de markt en om fruitbomen om op het eigen erf te planten.

De passievrucht is een mooi voorbeeld hoe dit initiatief van grote waarde is voor de lokale gemeenschappen. Het doel is om voldoende zaailingen en rijp fruit te produceren om als aanvullende voeding aan de gemeenschap te distribueren. Bovendien vormen de schillen van de passievrucht een belangrijk voedingsbestanddeel voor het fokken van cavia’s; caviavlees is een belangrijke bron van eiwit voor de bevolking. Dit fokprogramma is enige tijd geleden succesvol door GRACE geïntroduceerd bij de bevolking rondom het Tayna reservaat. De lokale vrouwengroep zal niet alleen leren hoe zij de bomen moeten verzorgen, maar ook hoe zowel hun gezinnen als de cavia’s kunnen profiteren van de voedzame eigenschappen van de passievrucht.

Hoe kan jij helpen?
Om de fruitboomgaard te laten groeien staan er verschillende initiatieven op stapel. Zo wil GRACE naast de aanschaf van speciale zaden voor de fruitboomgaard graag enkele lokale mensen aannemen om de boomgaard te beheren. Hieronder vind je een overzicht van bedragen en hoe GRACE dit kan inzetten voor de fruitboomgaard. Maar natuurlijk is elk bedrag van harte welkom! Help je mee? Je kunt rechtstreeks jouw donatie overmaken op onze bankrekening NL19 SNSB 0926 4987 11 t.n.v. Gorilla Stichting Nederland o.v.v. “Fruitboomgaard” of onderstaand donatieformulier gebruiken.

Om je een idee te geven wat GRACE met de verschillende bedragen kan doen, is hier een overzicht:

€ 25 – Inkoop zaden voor de fruitboomgaard en de Gorilla Food Farm.
€ 50 – Kosten voor een week onderhoud van de fruitboomgaard en de Gorilla Food Farm.
€ 100 – Bijdrage aan het salaris voor de beheerder van de fruitboomgaard.
€ 500 – Bijdrage aan het salaris voor de GRACE manager van de boerderij en loonwerkers gedurende een maand.
€ 1.000 – Voor de zorg van de zaailingen en het planten en kweken gedurende een maand.
€ 2.500 – Maakt het mogelijk om extra boomsoorten aan te schaffen en de boomgaard uit te breiden.
€ 5.000 – Steun voor de gemeenschap door extra bomen ter beschikking te stellen en een cursus boomverzorging door de educatieve afdeling van GRACE te realiseren.

Donatieformulier: