De fruitboomgaard, die in 2021 is opgericht ter nagedachtenis aan Christina Kuip, vrijwilliger en trouwe supporter van onze stichting, maakt inmiddels integraal deel uit van de GRACE-boerderij, ook wel de “Gorilla Food Farm” genoemd die in 2016 is opgericht. De boerderij staat onder leiding van de energieke Louise Kavugho Kamise.

Door de jaren heen heeft de Gorilla Food Farm als voorbeeld gediend voor de lokale bevolking om hun eigen landbouwtechnieken te verbeteren. De boerderij heeft ook een gedeelte die snelgroeiende zaailingen levert voor huishoudelijk houtgebruik. Een duurzaam initiatief dat de noodzaak vermindert om hout te verzamelen uit nabijgelegen bossen, een belangrijk leefgebied voor gorilla’s en andere dieren in het wild.

Flinke eerste oogst in 2022
In 2022 hebben Louise en haar team meer dan 4.200 passievruchten en 775 boomtomaten geoogst van de boomgaard! Daarnaast zijn er 35 citroenboomzaailingen geplant die in 2021 zijn opgekweekt. De kwetsbare zaailingen worden goed verzorgd en zullen over 4-5 jaar de eerste citroenen produceren.

Omdat de Gorilla Food Farm biologisch en duurzaam is, kunnen de vruchten in hun geheel aan de gorilla’s worden gegeven. Elk deel van de vrucht is eetbaar en voedzaam. De GRACE verzorgers hoeven de vruchten alleen af te spoelen.

Passievrucht als lunchsnack
Naast gezondheidsvoordelen zijn de vruchten uit de boomgaard een smakelijke toevoeging aan het gorilladieet. De gorilla’s krijgen passievrucht tijdens hun middageten, een perfecte lunchsnack!

Lulingu, de jongste gorilla bij GRACE, krijgt passievrucht bij elke maaltijd. Zo krijgt zij voldoende vitamines binnen die elke jonge, gezonde en groeiende gorilla nodig heeft!

Hoe kan jij helpen?
Om de fruitboomgaard te laten groeien staan er verschillende initiatieven op stapel. Zo wil GRACE naast de aanschaf van speciale zaden voor de fruitboomgaard graag enkele lokale mensen aannemen om de boomgaard te beheren. Hieronder vind je een overzicht van bedragen en hoe GRACE dit kan inzetten voor de fruitboomgaard. Maar natuurlijk is elk bedrag van harte welkom! Help je mee? Je kunt rechtstreeks jouw donatie overmaken op onze bankrekening NL19 SNSB 0926 4987 11 t.n.v. Gorilla Stichting Nederland o.v.v. “Fruitboomgaard” of onderstaand donatieformulier gebruiken.

Om je een idee te geven wat GRACE met de verschillende bedragen kan doen, is hier een overzicht:

€ 25 – Inkoop zaden voor de fruitboomgaard en de Gorilla Food Farm.
€ 50 – Kosten voor een week onderhoud van de fruitboomgaard en de Gorilla Food Farm.
€ 100 – Bijdrage aan het salaris voor de beheerder van de fruitboomgaard.
€ 500 – Bijdrage aan het salaris voor de GRACE manager van de boerderij en loonwerkers gedurende een maand.
€ 1.000 – Voor de zorg van de zaailingen en het planten en kweken gedurende een maand.
€ 2.500 – Maakt het mogelijk om extra boomsoorten aan te schaffen en de boomgaard uit te breiden.
€ 5.000 – Steun voor de gemeenschap door extra bomen ter beschikking te stellen en een cursus boomverzorging door de educatieve afdeling van GRACE te realiseren.

Donatieformulier: