In de Democratische republiek Congo (DRC) spelen vrouwen een cruciale rol in hun lokale gemeenschappen. “Ze zijn de lijm die de dorpsbewoners met elkaar verbinden”, aldus Sonya Kahlenberg – directeur bij gorillaopvangcentrum GRACE. Afrikaanse vrouwen hebben in hun gemeenschappen veel invloed op kinderen en andere leden. Verschillende organisaties, waaronder GRACE, richten zich dan ook op vrouwen in de DRC om die macht te benutten. De organisaties betrekken hen bij projecten voor het behoud van mensapen. Zo biedt GRACE, het project dat Gorilla Stichting Nederland steunt, vrouwen alternatieven voor bushmeat (o.a. gorilla- & chimpanseevlees) en betrekt GRACE hen bij de opvang van gorillaweesjes.

Bushmeat is een van de grote boosdoeners waarom gorilla’s worden bedreigd. De vrouwen worden daarom begeleid in het houden en consumeren van andere soorten dieren als bron van eiwitten, zoals kippen, konijnen en cavia’s. Ook krijgen zij inkomsten door het vlees, de eieren en nakomelingen te verkopen van de dieren die ze houden. “Het is een bron van inkomsten voor het gezin, hiermee kan bijvoorbeeld schoolgeld worden betaald”, aldus Kahlenberg. De voordelen van deze alternatieven zullen een positieve bijdrage hebben op afname van de vraag naar bushmeat bij de lokale bevolking.

Verder heeft GRACE vrouwen in dienst om jonge gorilla’s, die nieuw binnenkomen in het opvangcentrum, 24/7 te verzorgen. Deze surrogaatmoeders zijn nodig tijdens de eerste quarantaineperiode van 30 dagen als een gorilla nieuw binnenkomt. Dit is een intensieve taak, maar Kahlenberg geeft aan dat het voor de vrouwen een ervaring is die hun leven voorgoed verandert. Velen hadden voor hun komst bij GRACE nog nooit een gorilla gezien en zien nu met eigen ogen wat stropers veroorzaken. Deze vrouwen gaan terug naar hun man, gezin, dorp en vertellen over de slechte gevolgen van stroperij. Ze worden ambassadeur van het duurzaam omgaan met hun omgeving en natuurlijke hulpbronnen. De rol van vrouwen in het behoud van mensapen levert dus veel mooie dingen op voor de hele gemeenschap, de natuur én de gorilla’s!

Lees meer (Engels Artikel)