In 2023 hebben we van Stichting Wildlife een geweldige donatie van € 5.250 mogen ontvangen ter ondersteuning van onze projecten. Stichting Wildlife zet zich in voor diverse natuurbeschermingsprojecten en organiseert allerlei activiteiten in diverse parken zoals Safaripark Beekse Bergen. Met de in 2023 ontvangen donatie ondersteunen we belangrijk onderzoek naar de westelijke laaglandgorilla en ondersteunen we de community rangers die een populatie Cross River gorilla’s beschermen in Nigeria. Hoe? Dat lees je hier!

€ 2.500 voor onderzoek door WCS Congo (westelijke laaglandgorilla)
De WCS leidt al meer dan 25 jaar onderzoeks- en natuurbeschermingsactiviteiten in en rond Nouabalé-Ndoki National Park in de Republiek Congo. Twee belangrijke langlopende onderzoeksprojecten naar gorilla’s zijn de Mbeli Baï Study en het Mondika Gorilla Project. Beide projecten leveren nieuw wetenschappelijk inzicht op over het gedrag, sociale structuur, habitat-eisen en grootte van de populatie. Maar niet alleen dat, het geeft ook inzicht in de bedreigingen, wat van belang is voor de bescherming van deze dieren. De aanwezigheid van onderzoekers in het bos is ook zeer belangrijk om stropers af te schrikken en dient tevens als waarschuwingssysteem voor illegale activiteiten. Beide onderzoeksprojecten trainen Congolese studenten in het uitvoeren van onderzoek en natuurbehoud. Voor het voortbestaan van de westelijke laaglandgorilla is het van cruciaal belang dat we de bescherming van en het onderzoek naar deze ondersoort in Centraal Afrika steunen. Gorilla Stichting Nederland steunt daarom zowel het langlopende onderzoek in Mondika als Mbeli Baï.

Het Mbeli Baï project
Het Mbeli Bai Study project richt zich op een natuurlijke open plek van 13 ha groot in het bos van het Nouabalé-Ndoki National Park. Dit moerasgebied is meestal bedekt met drijvende vegetatie, bestaande uit waterplanten zoals Hydrocharis chevalieri. Doordat dit een voedselrijk gebied is, trekt de Bai een aanzienlijk aantal verschillende groepen van westelijke laaglandgorilla’s aan. Vaak worden er meer dan 20 groepen gorilla’s afwisselend waargenomen maar ook andere grote zoogdieren zoals bosolifanten, sitatunga’s en bosbuffels komen op de waterplanten af. Nadat in 1993 pilotstudies werden uitgevoerd, is in 1995 begonnen met het systematisch en continu verzamelen en controleren van gegevens. Dit onderzoek wordt uitgevoerd vanaf een 9 meter hoog platform aan de rand van Mbeli Bai.

Het soort onderzoek in Mbeli Baï vraagt om een ​​constante aanwezigheid in zowel het bos als op het platform aan de rand van de Baï. Daarom werkt het Mbeli Baï team van lokale Ba’aka gidsen en onderzoek assistenten 365 dagen per jaar in ploegendiensten. Iedere ochtend gaat er een team van trackers mee met 2-3 onderzoeksassistenten naar de baï en haalt ze ’s avonds weer op. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de maandelijkse fenologische gegevensverzameling en elke onderzoeksassistent voert zijn eigen onderzoeksproject uit in het bos of op de baï.

Een deel van de uitrusting, met name veldkleding en baï-uitrusting, wordt dagelijks gebruikt en is door het tropische klimaat onderhevig aan zware slijtage. Dergelijke apparatuur moet regelmatig worden vervangen zodat de gidsen en onderzoekers hun werk kunnen voortzetten. Door de donatie van Stichting Wildlife hebben we kapotte en versleten uitrusting zoals schoenen, broeken voor de gidsen en Nikon Fieldscopes voor obervaties vanaf het plaform kunnen vervangen!

€ 2.750 voor gebiedsbescherming door community rangers in Afi Mountains, Nigeria (Cross River Gorilla)
De Cross River gorilla is extreem zeldzaam met naar schatting nog maar 250-300 individuen in het wild. De populaties leven daarbij geïsoleerd van elkaar. Wij steunen het door de Nigeriaanse regering opgerichte, Afi Mountain Wildlife Sanctuary (ca. 100 km2), wat o.a. door WCS (Wildlife Conservation Society) Nigeria beschermd wordt. In dit gebied leven naar schatting 25 – 30 Cross River gorilla’s. De jacht in het Afi Mountain Wildlife Sanctuary is door de inzet van community rangers niet alleen zeer sterk verminderd, er is sindsdien geen enkele gorilla of chimpansee in dit gebied om het leven gekomen.

Maar er zijn helaas nog wel grote uitdagingen. Het leefgebied van de gorilla wordt steeds verder ingeperkt. Zo brandt de lokale bevolking delen van het leefgebied plat om akkers aan te leggen en zijn er nog steeds plannen om een enorme snelweg (“super highway”) aan te leggen die dicht bij het Afi Mountain Wildlife Sanctuary komt te liggen. Sinds 2015 steunt WCS door hen getrainde community rangers met kleine maandelijkse toelagen en voedselrantsoenen om patrouilles uit te voeren. Deze community rangers voeren hun werk uit naast de rangers van de overheid. Deze rangers riskeren hun leven, opereren in vaak vijandige omstandigheden en offeren tijd met hun families op om te vechten voor een toekomst voor de natuur in het algemeen en de Cross River gorilla’s in het bijzonder. € 2.750 Euro van de donatie van Stichting Wildlife zal ten goede komen aan deze helden.

Een groot dank je wel aan Stichting Wildlife voor deze steun! We houden jullie uiteraard op de hoogte over deze projecten.

Foto credits: WCS Nigeria en D.NZoulou/WCS Congo.