In Kansas City Zoo heeft een bloedtransfusie van gorilla naar gorilla het leven gered van een van de twee mannelijke gorilla’s. Deze medische ingreep is zeldzaam, het was pas de zevende keer ter wereld dat deze werd uitgevoerd.

Het begon allemaal dit voorjaar, toen het personeel van de dierentuin merkte dat een van hun twee gorillamannetjes, Curtis, niet helemaal zichzelf was. “Ze merkten dat hij niet zo goed at, en dat hij soms een beetje voorovergebogen zat alsof het leek dat hij wat buikpijn had”, herinnert dierenarts Kirk Suedmeyer zich.

Onderzoek wees uit dat de gorilla bloedarmoede had, ofwel bloed verloor, maar het personeel van de dierentuin wist niet waarom. De enige manier om het zeker te weten was door een CT-scan te maken. Dat is echter een diagnostisch hulpmiddel dat de meeste dierentuinen niet hebben. Helaas was het dichtstbijzijnde medische centrum met een CT-scanner meer dan 30 minuten rijden en moest de gorilla worden verdoofd. Ook al was deze onderneming niet zonder risico, het is gelukkig goed verlopen.
De scan die ze daar uitvoerden toonde aan dat Curtis een grote bloeding, of bloedstolsel, in zijn buik had, en een bloeding in zijn linker nier. Zijn situatie was levensbedreigend en de opties van Curtis waren beperkt.

Bloedtransfusie van gorilla naar gorilla
Een mogelijk transfusie met menselijk bloed is, anders dan bij een chimpansee, niet mogelijk bij een gorilla. De bloedgroepen matchen namelijk niet. Maar Curtis had geluk, hij had een geschikte match met zijn jongere broer, Charlie. Dus voerde de dierentuin in een innovatieve en uiterst zeldzame procedure een bloedtransfusie van gorilla naar gorilla uit.

De hele procedure van begin tot eind duurde ongeveer 14 uur en Curtis kreeg 10 zakken bloed, bijna een halve gallon (1 gallon = 3.87 liter). Gelukkig was de procedure de bloeding in te dammen met behulp van de bloedtransfusie en medicatie een succes en kon het leven van de gorilla worden gered.

Na de ingreep kreeg Curtis ruime tijd om te herstellen en uiteraard werd hij nauwlettend in de gaten gehouden. Na 60 dagen was Curtis klaar om terug te keren naar de rest van de gorillagroep, tot zichtbare grote opluchting van broer Charlie.

Bloedtransfusies bij mensapen worden maar weinig uitgevoerd. In een onderzoek bij Amerikaanse dierentuinen in 2014 Alicia Hahn et al (2017) werd bloedtransfusie gebruikt bij Sumatraanse orang oetans, chimpansees en gorilla’s. De meeste dieren kregen de bloedtransfusies vanwege bloedarmoede, echter degenen met levensbedreigende problemen overleefden de procedure niet. Curtis heeft wat dat betreft heel veel geluk gehad dat Charlie een geschikte match was!

Bron: https://www.kshb.com/news/local-news/kansas-city-zoo-celebrates-innovative-procedure-that-saved-gorillas-life
Alicia Hahn, Ginger Sturgeon, Joseph Rossi (2017) Blood product transfusion in great apes: A retrospective review of 12 cases. Journal of Zoo and Wildlife Medicine, 48(2), 461-465.

Foto’s: Kansas City Zoo