In de Democratische republiek Congo (DRC) leeft een bijzondere gorillagroep, namelijk die van GRACE. GRACE is een in 2009 opgericht centrum voor rehabilitatie van Grauer gorilla’s, natuurbescherming en educatie. Het is een van de projecten die Gorilla Stichting Nederland steunt. Sinds een jaar is het mogelijk om deze groep gorilla’s dag en nacht online te volgen via een livestream. Maar het mogelijk maken van deze livestream had nogal wat voeten in de aarde!

Wat komt er kijken bij een livestream?
GRACE ligt op een zeer afgelegen plek, midden in de natuur. Het opzetten van het livestreamproject duurde maar liefst twee jaar. Dat het zo’n tijd geduurd heeft, kwam vooral door de gecompliceerde logistiek om alles op locatie te krijgen. En dan moest de techniek op deze afgelegen plek ook nog werkend worden gekregen!

De onderdelen kwamen over uit de VS en Europa en werden via Rwanda en Kenia naar de DRC vervoerd. Dat was al een wereldreis, maar het laatste stukje was misschien wel het allermoeilijkste: de slechte wegen begaan naar het afgelegen GRACE. In onderstaande video kun je zien hoe dat eraan toeging.

Nog meer uitdagingen
Door de ebola-uitbraak werd het nog gecompliceerder de camera’s te installeren. Maar de installateurs hebben alles op alles gezet en ervoor gezorgd dat de camera’s er kwamen: in een gebied van maar liefst ruim 15 hectare groot kan er nu naar de prachtige gorilla’s gekeken worden! Helaas bleek dat niet de laatste uitdaging: twee keer gingen de camera’s op zwart door onweer. En het repareren van de apparatuur was lastig. Er moest gecommuniceerd worden met negen uur tijdsverschil en een taalbarrière. Maar beide keren lukte het de camera’s opnieuw te laten werken.

Genieten van unieke beelden
De livestream is nu weer online, al is er af en toe nog een klein technisch hikje. Hoe bijzonder is het dat kijkers van over de hele wereld zo de bijzondere gorillagroep in de DRC kunnen zien. En al die uren van materiaal leveren prachtige beelden op. Je kunt hier een compilatie bekijken.

GRACE: help mee

De gorilla’s in de GRACE groep zitten er niet zomaar. Iedere gorilla is namelijk als wees gered uit de handen van stropers. Bij GRACE krijgen zij een tweede kans. Er wordt daarbij ook gekeken of de gorilla’s in de toekomst weer kunnen worden geherintroduceerd in het wild. Jij kunt hieraan bijdragen door het adopteren van een Grauer gorilla. Je leest er hier meer over.

Foto credit: Explore.org en GRACE