Onze stichting is nog jong en we timmeren hard aan de weg. Met een bestuur van drie mensen is dat behoorlijk aanpoten! Gelukkig hoeven wij niet al het werk zelf te doen. Een belangrijk deel van het werk wordt gedaan door onze vrijwilligers. Zij zijn het namelijk die bij onze informatiestand staan en in gesprek gaan met bezoekers van de dierentuinen. Zij vertellen over gorilla’s en over de projecten die wij ondersteunen in Afrika. Zij doen spelletjes met kinderen waarbij ze, op een speelse manier, van alles vertellen over gorilla’s. Én zij zijn het die vanuit de bezoekers soms pittige vragen over gorilla’s en de projecten beantwoorden. Kortom zij vertegenwoordigen onze stichting naar buiten toe. En daar zijn wij ontzettend blij mee!

Vrijwilliger worden dat doe je niet zomaar. Dat betekent dat iemand (vaak kostbare) vrije tijd geeft aan een organisatie om voor die organisatie onbetaalde werkzaamheden te verrichten. En dat in een tijd waarbij we toch vaak horen dat geld de belangrijkste drijfveer is voor mensen. Per definitie zijn het dus bijzondere mensen met het hart op de goede plaats!

Om bij ons vrijwilliger te zijn vraagt, buiten het besteden van die tijd, ook een hele hoop kennis. Kennis over gorilla’s en over de projecten die wij steunen. Hiervoor volgen de vrijwilligers een training van meerdere dagen, gekoppeld aan een flinke berg leesmateriaal voor zelfstudie. De inhoud van het lesmateriaal verandert ook voortdurend. Dat moet wel omdat er frequent weer nieuwe kennis over gorilla’s naar buiten wordt gebracht door de mensen die onderzoek doen in het veld. Dus hup, daar gaat het eerder geleerde de deur uit om te worden vervangen door vernieuwde kennis!

Als vrijwilliger moet je ook sterk in je schoenen staan. Het staan bij onze informatiestand is namelijk geen dag hetzelfde. Vaak krijg je wel weer een vraag waarbij je denkt: “Goede vraag… nu het antwoord nog!” Kortom het is een dynamisch geheel dat vrijwilliger zijn bij de Gorilla Stichting Nederland. En dat vraagt om bijzondere mensen die zo’n dynamische rol kunnen vervullen.

Tot slot zijn er nog andere specifieke taken die binnen onze stichting worden uitgevoerd door vrijwilligers. Zo is GorillaPost een maandelijkse samenwerking tussen vrijwilligers. En wat te denken van onze website? Daarvoor hebben we een vrijwilliger gevonden die met heel veel toewijding en kennis zorgt dat dit digitale visitekaartje altijd goed werkt en up-to-date is.

Wij zijn enorm blij dat wij een groepje van deze bijzondere mensen hebben gevonden die ons zo fantastisch ondersteunen!