De westelijke laaglandgorilla is, ondanks de grotere aantallen, een van de vier gorilla-ondersoorten waarvan we nog maar weinig weten. De meeste kennis over gorilla’s komt van onderzoeken die de afgelopen 30 jaar naar, een van de vier andere ondersoorten, berggorilla’s zijn gedaan. Het is namelijk erg lastig om westelijke laaglandgorilla’s in het wild te observeren, omdat ze in het ondoordringbare tropisch regenwoud leven.

Het is nog maar sinds kort dat onze kennis over de westelijke laaglandgorilla flink is toegenomen. Dit komt o.a. door wetenschappelijk onderzoek bij bais (drassige open plekken middenin het regenwoud) vanaf hoge observatieplatforms zoals bij Mbeli Bai. Deze informatie levert een schat aan informatie op over het gedrag, sociale structuur, habitat-eisen en grootte van de populatie.

Wij steunen het waardevolle onderzoek dat bij Mbeli Bai wordt gedaan. In 2017 hebben wij van Stichting Wildlife (tijdens Nationale Gorilla Dag) in Safaripark Beekse Bergen een geweldige donatie van 2.500 euro ontvangen. Het grootste deel van dit bedrag is naar het Mbeli Bai project gegaan om zogenaamde cameravallen van te kopen. Deze cameravallen zijn gemonteerd in het regenwoud en filmen automatisch voor een korte tijd zodra er beweging wordt gedetecteerd. De camera’s brengen zo de gorilla’s in beeld en zijn hierdoor van enorme hulp bij het onderzoek om meer kennis over deze prachtige dieren te vergaren.

Dit is een van de video’s. Op de beelden zie je de familiegroep van zilverrug Darzee. Ze komen prachtig in beeld! (Let vooral op het jong dat op de rug meelift aan het einde). Er valt nog een schat aan informatie te leren over deze dieren en dankzij onze donatie dragen wij daar aan bij!

Bronvermelding: WCS Mbeli Bai Study