Nationale Gorilla Dag
De gorilla dreigt binnenkort voor altijd van onze aarde te verdwijnen. Deze grootste mensaap ter wereld en het meest iconische dier van de Afrikaanse regenwouden is helaas een ernstig bedreigde diersoort. Gorilla Stichting Nederland lanceert op zaterdag 10 juni a.s. in Safaripark Beekse Bergen de eerste officiële Nationale Gorilla Dag! Een speciale dag in het jaar om aandacht te vragen voor deze indrukwekkende dieren. De Nationale Gorilla Dag zal jaarlijks op de tweede zaterdag van juni worden gehouden.

Bedreigingen
Gorilla’s zijn zachtaardige dieren die leven in familiegroepen. Zij eten hoofdzakelijk bladeren, sappige stengels, wortels, knollen, vruchten en soms insecten. De gorilla is helaas ook een ernstig bedreigde diersoort en al lange tijd slachtoffer van stroperij, ontbossing, ziekte en oorlogen. Volgens de laatste schattingen zijn er slechts 180.000 gorilla’s in het wild. Ter vergelijking, 100 jaar geleden waren er naar schatting 500.000 gorilla’s. Het is daarom de hoogste tijd om actie te ondernemen voordat het te laat is en deze prachtige dieren voor altijd verdwijnen van onze aarde.

Gorillagroep 2.0
Tijdens de Nationale Gorilla Dag vragen we ook aandacht voor belangrijke verbeteringen in het welzijn van gorillagroepen in Europese dierentuinen.

Sinds kort heeft Safaripark Beekse Bergen een nieuwe gorillagroep. Het betreft één zilverrug met een kleiner aantal vrouwen dan tot nu toe in dierentuinen gebruikelijk was. Gorilla’s leven in het wild ook in een haremgroep; één mannetje heeft de leiding over meerdere vrouwtjes. Door de gorilla’s in een dierentuin met minder vrouwen in een familiegroep te plaatsen, kan er zo voor meer vrijgezelle gorillamannen een eigen familiegroep worden samengesteld.

Safaripark Beekse Bergen is de eerste dierentuin in Nederland die met een kleinere fokgroep is gestart! Een belangrijke bijdrage aan het welzijn en voortbestaan van de gorilla’s in Europese dierentuinen.

Wat kun jij doen?
Wat kun jij zelf doen op deze dag? Vier samen met ons de allereerste Nationale Gorilla Dag in Safaripark Beekse Bergen. Op zaterdag 10 juni vind je onze informatiestand vlak bij de ingang bij het gorillaverblijf. Daar leer je van alles over de gorilla’s in het wild en over de nieuwe gorillagroep in de dierentuin. En weet je al veel over gorilla’s? Doe dan onze gorillaquiz en wordt zo een echte gorilla-expert!

We staan op 10 juni niet alleen in Safaripark Beekse Bergen, we vieren Nationale Gorilla Dag ook bij het gorillaverblijf in Koninklijke Burgers’Zoo. Daar kan je onze vrijwilligers het hemd van het lijf vragen over gorilla’s!

Twitter je mee #NatGorillaDag?
Op onze website hebben we kant-en-klare tweets klaar gezet. Heb je een twitter account en wil je ons helpen? Stuur dan ook een of meerdere van deze tweets uit op zaterdag 10 juni a.s. Laten we samen aan heel Nederland weten dat het Nationale Gorilla Dag is!