Heb je je altijd al afgevraagd hoe het zou zijn om een gorilla-onderzoeker te zijn? GRACE, het opvangcentrum voor Grauer gorilla’s in de Democratische Republiek Congo, bied je nu deze kans vanuit je eigen huis! Via de livecam is het namelijk mogelijk om de gorilla’s in het opvangcentrum te oberveren. Dit is niet alleen ontzettend leuk, je helpt GRACE door je waarnemingen vast te leggen. Hoe kan je aan de slag?

1. Download de door GRACE ontwikkelde Engelstalige handleiding voor het observeren van gorilla’s (voor nieuwe en gevorderde waarnemers van alle leeftijden).

2. Bekijk de gorilla’s live op explore.org/gorillas.

3. Gebruik de handleiding om gorillagedrag, zoals eten, vlooien of spelen, te herkennen en je waarnemingen vast te leggen!

De gorillaverzorgers in GRACE observeren de gorilla’s elke dag en leggen de waarnemingen vast. De beste tijd om de gorilla’s live te zien is tussen 11.00-12.30 en 14.30-16.00 uur Nederlandse tijd (GMT), je kunt ook de livefeed tot 12 uur terugspoelen. Zijn de gorilla’s niet zichtbaar? Dan kun je de hoogtepunten bekijken om het observeren te oefenen!

Elke woensdagnamiddag van 16.15-17.15 is er de komende weken zelfs een chat sessie op webpagina van de livestream waarbij een gorilla-expert van GRACE al je vragen kan beantwoorden!

We wensen je heel veel plezier bij het observeren!