Gorilla Stichting Nederland steunt sinds 2016 de dagelijkse operaties van the Last Great Ape Organisation (LAGA) in Kameroen. LAGA is de eerste organisatie in Afrika die zich zonder winstoogmerk bezighoudt met wetgeving op het gebied van bescherming van wilde dieren. LAGA is in 2002 opgericht door de charismatische Ofir Drori om de illegale handel in ivoor, chimpansees en gorilla’s in Kameroen te bevechten.

Wat zijn dan die dagelijkse operaties? Het begint allemaal met rechercheurs, undercover agenten en informanten die concreet bewijsmateriaal verzamelen. Door middel van dit bewijs kunnen handelaren in bedreigde diersoorten op heterdaad worden betrapt, gearresteerd worden door de politie en voor de rechter worden gebracht. Hierbij werkt LAGA nauw samen met de overheid, politie en gerechtelijke macht. Succesvolle operaties en positieve gerechtelijke uitspraken worden breed uitgemeten in de pers en op nationale TV en radio. De actieve handhaving en media-aandacht hebben een afschrikkende werking.

Op de website van LAGA is precies terug te vinden waaraan de bijdrage van Gorilla Stichting Nederland en andere donoren wordt besteed. In mei 2021 werd een succesvolle operatie in Nanga Eboko regio in centraal Kameroen voor een groot gedeelte betaald uit de bijdrage van Gorilla Stichting Nederland! En daar zijn wij best trots op.

De chimpansee veilig op schoot van Anna, hoofd media bij LAGA

Babychimpansee gered
De operatie ging in eerste instantie niet helemaal als gepland. Een rechercheur van LAGA was een handelaar in wildlife op het spoor die in het bezit was van een levende babychimpansee. De chimpansee was afkomstig uit Ndondzoua, een gebied dat wordt beschouwd als een hotspot voor bushmeat. De handelaar vertrouwde de situatie echter niet en gijzelde de medewerker van LAGA. Na een barre tocht van tientallen kilometers naar de oevers van de Sanaga-rivier (de langste rivier in Kameroen) sloeg de handelaar zijn kamp op, terwijl hij de rechercheur gevangen hield. Dat was de kans waarop het arrestatieteam had gewacht. Tijdens een riskante, zenuwslopende operatie, waarbij de brede rivier moest worden overgestoken, kon het team de medewerker van LAGA en de chimpansee bevrijden en de handelaar arresteren.

Bij aankomst op het plaatselijke politiestation, lukte het de handelaar echter om zich plotseling los te rukken en de jungle in te duiken in poging te ontsnappen. Na een wilde achtervolging werd hij gelukkig definitief gevangen genomen. De babychimpansee werd in een kleine afgesloten doos gesmokkeld. Bang en gestrest onderging hij het eerste medische onderzoek en de zorg van het team. De chimpansee is opgevangen in het Sanaga-Yong Chimpanzee Rescue Center waar hij de zorg krijgt die hij nodig heeft.

De operatie kreeg de nodige media aandacht in de kranten, radio en haalde zelfs de nationale televisie!