Een verrekijker is een verlengstuk van de ogen van de onderzoekers. Met een verrekijker is het mogelijk om gorilla’s in dicht, donker kreupelhout te spotten, waar ze een groot deel van hun dag doorbrengen. Lichtgevoelige en weerbestendige verrekijkers zijn dan ook essentieel voor onderzoeksprojecten, zoals Mondika, om de gorilla’s te identificeren en te observeren. Wanneer ze zich niet in het dichte kreupelhout bevinden, klimmen gorilla’s soms in hoge bomen (tot wel 40 meter hoog) om zich te voeden met bladeren en vruchten. Ook om hun eetgedrag te herkennen en te documenteren, is een verrekijker onmisbaar. Bovendien wordt de gezondheid van individuele gorilla’s betrouwbaarder beoordeeld met een verrekijker; de onderzoeker kan kleine wondjes of teken opsporen en de gezondheidstoestand in meer detail beoordelen.

Identificatie van boom- en liaansoorten en fenologie
Het Mondika Gorilla Project in de Republiek Congo bevindt zich in een tropisch laaglandbos met bepaalde bomen die een hoogte van meer dan 40 meter bereiken. Een verrekijker is nodig om het bladerdak vanaf de grond te kunnen observeren. Niet alleen om de individuele gorilla’s en hun gedrag te identificeren, maar ook om de boom waar de gorilla’s zich voeden en liaansoorten te identificeren. Alle teams van gorillatrackers zijn uitgerust met minimaal een of twee verrekijkers voor het dagelijkse werk.

Tot slot is een verrekijker van cruciaal belang voor het maandelijkse fenologische onderzoek dat in Mondika wordt uitgevoerd. Trackers beoordelen dan de de vrucht-, blad- en bloeipatronen van de boomsoorten die vaak door de gorilla’s worden bezocht. Sommige bomen produceren vruchten en bloemen die vrij klein zijn en die alleen kunnen worden gezien met een verrekijker van hoge kwaliteit en door goede, ervaren waarnemers. De beoordeling van de beschikbaarheid van voedsel is een belangrijk onderdeel om de socio-ecologie van gorilla’s te begrijpen, maar ook om fluctuaties in de productiviteit van habitats op de lange termijn te evalueren.

Donatie voor Mondika
Helaas is het vochtige klimaat in de tropische bossen ongenadig voor de uitrusting en apparatuur van onderzoekers. De vervanging van de verrekijkers stond al langer op de verlanglijst van het Mondika Project. We zijn daarom blij dat we het Mondika project dit jaar kunnen te helpen met een mooie donatie van € 2.000. We hopen dat de nieuwe verrekijkers snel kunnen worden geleverd!

Foto credits: Guilhem Duvot. Mondika trackers (Moundoumbe, Kpeta and Essata) gebruiken hun verrekijker tijdens het maandelijkse fenologisch onderzoek.