In 2022 hebben we van Stichting Wildlife een geweldige donatie van € 5.000 mogen ontvangen om te schenken aan een aantal van onze projecten. Stichting Wildlife zet zich in voor diverse natuurbeschermingsprojecten en organiseert allerlei activiteiten in diverse parken zoals Safaripark Beekse Bergen. Met de donatie ondersteunen we belangrijk onderzoek naar de westelijke laaglandgorilla en de aanpak van wildlife crime in Kameroen. Hoe? Dat lees je hier!

€ 2.000 voor onderzoek door WCS Congo (westelijke laaglandgorilla)
De WCS leidt al meer dan 25 jaar onderzoeks- en natuurbeschermingsactiviteiten in en rond Nouabalé-Ndoki National Park in de Republiek Congo. Twee belangrijke langlopende onderzoeksprojecten naar gorilla’s zijn de Mbeli Baï Study en het Mondika Gorilla Project. Beide projecten leveren nieuw wetenschappelijk inzicht op over het gedrag, sociale structuur, habitat-eisen en grootte van de populatie. Maar niet alleen dat, het geeft ook inzicht in de bedreigingen, wat van belang is voor de bescherming van deze dieren. De aanwezigheid van onderzoekers in het bos is ook zeer belangrijk om stropers af te schrikken en dient tevens als waarschuwingssysteem voor illegale activiteiten. Beide onderzoeksprojecten trainen Congolese studenten in het uitvoeren van onderzoek en natuurbehoud. Voor het voortbestaan van de westelijke laaglandgorilla is het van cruciaal belang dat we de bescherming van en het onderzoek naar deze ondersoort in Centraal Afrika steunen. Gorilla Stichting Nederland steunt daarom zowel het langlopende onderzoek in Mondika als Mbeli Baï.

Het Mondika gorillaproject in de Republiek Congo bevindt zich in een tropisch laaglandbos met bomen die een hoogte van meer dan 40 meter bereiken. Een verrekijker is nodig om het bladerdak vanaf de grond te kunnen observeren. Niet alleen om de individuele gorilla’s en hun gedrag te identificeren, maar ook om de boom waar de gorilla’s zich voeden en liaansoorten te identificeren. Alle teams van gorillatrackers zijn uitgerust met minimaal een of twee verrekijkers en een digitale camera voor het dagelijkse werk.

Mondika trackers (Moundoumbe, Kpeta and Essata) gebruiken hun verrekijker tijdens het maandelijkse fenologisch onderzoek.

Ook zijn een verrekijker en de digitale camera van cruciaal belang voor het maandelijkse fenologische onderzoek dat in Mondika wordt uitgevoerd. Trackers beoordelen dan de vrucht-, blad- en bloeipatronen van de boomsoorten die vaak door de gorilla’s worden bezocht. Sommige bomen produceren vruchten en bloemen die vrij klein zijn en die alleen kunnen worden gezien met een verrekijker van hoge kwaliteit en door goede, ervaren waarnemers. De beoordeling van de beschikbaarheid van voedsel is een belangrijk onderdeel om de socio-ecologie van gorilla’s te begrijpen, maar ook om fluctuaties in de productiviteit van habitats op de lange termijn te evalueren.

Donatie voor Mondika
Helaas is het vochtige klimaat in de tropische bossen ongenadig voor de uitrusting en apparatuur van onderzoekers. De vervanging van de verrekijkers en digitale camera’s stond al langer op de verlanglijst van het Mondika Project. We zijn daarom blij dat we, door de steun van Stichting Wildlife, het Mondika project in 2022 hebben kunnen helpen met een mooie donatie van € 2.000.

€ 3.000 voor de aanpak van de wildlife crime in Kameroen (Last Great Ape Organisation – LAGA)
LAGA is de eerste organisatie in Afrika die zich zonder winstoogmerk bezighoudt met wetgeving op het gebied van bescherming van wilde dieren. Zij is in 2002 opgericht door de charismatische Ofir Drori om de illegale handel in ivoor, chimpansees en gorilla’s in Kameroen te bevechten. LAGA heeft een unieke werkwijze met een focus op onderzoek, veldoperaties (die leiden tot arrestaties), rechtsbijstand en het inzetten van media. De organisatie is inmiddels uitgebreid tot een regionaal netwerk van satellietprogramma’s in Guinee, Senegal, Togo, Benin, Congo, Gabon, Centraal Afrikaanse Republiek en Oeganda. Van 2006 tot nu is LAGA erin geslaagd elke week een wildlife handelaar gearresteerd te krijgen. In 80-87% van de arrestaties leidde dit tot een gevangenisstraf.

Donaties aan LAGA worden besteed aan de dagelijkse operaties van LAGA zoals undercover onderzoek, verzamelen van bewijsmateriaal, begeleiding van juridische procedures van wildlife crime aanklachten, mediabeleid of toezicht bij veldoperaties in samenwerking met de overheid. In 2022 is de bijdrage van Stichting Wildlife voornamelijk ingezet de bekostiging van onderzoek naar wildlife crime. Je moet daarbij denken aan reis- verblijf en telefoonkosten van de LAGA medewerkers.

Een groot dank je wel aan Stichting Wildlife voor deze steun! We houden jullie uiteraard op de hoogte over deze projecten.

Foto credits: Guilhem Duvot (Mondika) en LAGA (foto Ofir Drori met geconfisqueerde slagtanden)