De Last Great Ape Organisation (LAGA) ontwikkelde, in de afgelopen twee decennia, een werkend model voor samenwerking met overheden om de illegale handel in wilde dieren te bestrijden. Hierbij ligt de focus op het opzetten van operaties om handelaren op te sporen, te arresteren en te zorgen voor juridische vervolging. Ook is een belangrijk onderdeel het genereren van media-aandacht om zo aan de lokale bevolking te laten zien dat deze handel daadwerkelijk bestraft wordt.

Het model van LAGA begon in Kameroen en is gekopieerd in acht landen (zie kaartje) die een netwerk vormen: het EAGLE Network (Eco Activists for Governance and Law Enforcement).

Het EAGLE Network in 2022
De lange periode van de Covid 19-pandemie verstoorde de activiteiten van EAGLE. Maar het afgelopen jaar konden de EAGLE-teams hun activiteiten weer opvoeren, wat leidde tot een aantal significante resultaten. De operaties leidden tot de arrestatie van 141 belangrijke illegale dierenhandelaren in zeven landen.

Er werden nieuwe onderzoeksstrategieën en -technieken ingezet om de doeltreffendheid van veldmissies te verbeteren. Dit leidde tot een verbetering van de kwaliteit van de onderzoeken naar wildlife crime, hoewel het aantal kwantitatief lager was dan in 2021. In het begin van 2022 belemmerden reisbeperkingen het reizen voor leden van het EAGLE Network. Desalniettemin werden enkele veldmissies uitgevoerd om sommige projecten te ondersteunen. Om de kwaliteit van het werk van alle teams hoog te houden, werd social media en videoconferencing ingezet.

Er werden in totaal 1.381 onderzoeksmissies uitgevoerd om handelaren in wilde dieren te identificeren. 84% van de gearresteerde wildlife handelaren zat in ieder geval in de beginfase van de vervolging in de gevangenis. In de loop van het jaar werden 173 wildlife handelaren vervolgd en 117 van hen kregen gevangenisstraffen van verschillende duur. Anderen kregen geldboetes en/of voorwaardelijke straffen.

Corruptie op alle niveaus
Corruptie komt veel voor op alle niveaus van het handhavings- en gerechtelijke proces. In zes operaties werd corruptie aan het licht gebracht op de dag van de arrestatie of kort daarna. Een tijdelijke medewerker op een secretariaat van een staatsadvocaat in Gabon kreeg ivoor dat door ambtenaren uit de bewijskamer van de rechtbank was gehaald. Hij werd gearresteerd. In Congo is een corrupte natuurbeschermingsfunctionaris gearresteerd wegens handel in twee slagtanden van olifanten. Hij werd later veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf. Tijdens een operatie in Senegal werden verbanden gelegd tussen terrorisme en de handel in wilde dieren.

Handelaren in ivoor en andere delen van olifanten vertegenwoordigen de overgrote meerderheid van de arrestaties, terwijl handelaren in grote kattenhuiden op de tweede plaats komen. Handelaren in schubdierschubben komen op de derde plaats en handelaren in primaten op de vierde plaats.

76 individuen werden gearresteerd die handelden in slagtanden en andere onderdelen van olifanten. Er werden 26 operaties uitgevoerd in 7 landen waarbij 563 kg ivoor, waaronder 124 slagtanden en 155 stukken ivoor, in beslag werd genomen.

In de Media
Om het afschrikkende effect van de EAGLE operaties te maximaliseren, werden 1.966 media-items in de landelijke media gepubliceerd. De verspreiding van de mediastukken op landelijke media was 46% op internet, 30% op de radio, 18% in de gedrukte media en 6% op tv.

Bijdrage door Gorilla Stichting Nederland
In 2022 is de bijdrage van Gorilla Stichting Nederland aan EAGLE lid LAGA voornamelijk ingezet de bekostiging van onderzoek naar wildlife crime. Je moet daarbij denken aan reis- verblijf en telefoonkosten van de LAGA medewerkers. In 2021 werd een succesvolle operatie in Nanga Eboko regio in centraal Kameroen waarbij een babychimpansee werd gered voor een groot gedeelte betaald uit de bijdrage van Gorilla Stichting Nederland!

Foto Credits: Eagle Network