Afgelopen maand werd de beroemdste gorilla van Nederland 25 jaar. Zilverrug Bokito vierde zijn verjaardag in Diergaarde Blijdorp te Rotterdam op bescheiden wijze met een paar sappige tomaten als cadeau. Bijna 15 jaar geleden werd Bokito wereldnieuws toen hij plotseling over de gracht van zijn buitenverblijf tussen de bezoekers sprong. Maar inmiddels is hij is uitgegroeid tot sociale familieman, en leidt Bokito een harem van drie vrouwtjes en vier jongen. Met zijn indrukwekkende verschijning zorgt hij voor rust in de groep en een veilig klimaat voor alle familieleden. Het buitenverblijf van Bokito zijn groep wordt momenteel opgeknapt met nieuwe klimbomen.

Diergaarde Blijdorp heeft een mooie cadeautip om de jarige Bokito straks mee te verrassen zodra de dierentuinen weer opengaan: lever je oude mobieltjes in om de soortgenoten van Bokito in het wild te steunen! Blijdorp steunt met de opbrengst, net als Gorilla Stichting Nederland, het natuurbehoudsproject Mbeli Baï in de Republiek Congo. Woon je niet in de buurt van Blijdorp? Dan kun je je oude mobieltje natuurlijk ook inleveren in een van de andere dierentuinen. Op onze website kun je lezen welke Nederlandse dierentuinen een inzamelprogramma hebben waarvan de opbrengst naar een gorillaproject gaat. Ook lees je hier waarom het zo belangrijk is om je mobieltjes te recyclen voor het behoud van gorilla’s.

Rest in Peace Annette

Na plaatsing van dit nieuwsbericht bereikte ons het droevige nieuws dat Diergaarde Blijdorp en Bokito afscheid hebben moeten nemen van gorillavrouwtje Annette. Zij was met haar 48 jaar het oudste lid van de Rotterdamse gorillafamilie. Annette kwakkelde al een tijd met haar gezondheid door ouderdomsklachten. Daarom werd er besloten haar onder narcose te brengen voor uitgebreid onderzoek. Helaas lieten röngtgenfoto’s ernstige slijtage en artrose aan haar gewrichten zien. Dit moet erg pijnlijk zijn geweest en is niet behandelbaar. Haar slechte gebit bleek ook nog verder achteruitgegaan waardoor het voedselopname heel moeilijk blijft. Om een verdere lijdensweg te besparen, is ervoor gekozen om Annette niet meer bij te laten komen uit de narcose.

Annette groeide aanvankelijk samen op met mannetje Ernst waarmee zij maar liefst zeven jongen kreeg. Van de huidige gorillaman Bokito heeft zij geen nakomelingen. Daarnaast had ze in totaal 25 kleinkinderen en 10 achterkleinkinderen die in andere dierentuinen werden verwekt: een groot nageslacht dus. ,,Annette was een zorgzame moeder en oma en een rolmodel voor de andere moeders in de groep. Bokito’s harem bestaat nu uit twee volwassen vrouwen en vier jongen.’’

Foto credits: ANP