Uit recent onderzoek blijkt dat er zijn veel meer in het wild levende gorilla’s en chimpansees dan aanvankelijk aangenomen. Het goede nieuws komt helaas met een zwarte rand, de gorillapopulatie wordt namelijk elk jaar kleiner. In de periode 2005-2013 is de populatie met bijna 20% gedaald. De gorilla’s en chimpansees lopen het meest gevaar door de jacht, verlies van leefgebied, overdracht van ziekten (ebola) en oorlog. Daarbij komt dat ongeveer tachtig procent van de mensapen buiten nationale parken leeft. In de nationale parken worden de dieren veel beter beschermd. Dit is dan ook de reden waarom de onderzoekers aanbevelen om:

• de nationale parken uit te breiden;
  • de wildlife law enforcement buiten de parken te versterken;
  • ziektes als ebola aan te pakken.
  • Een groot internationaal onderzoeksteam onderzocht van 2003 tot 2013 op 59 locaties in vijf landen in Centraal Afrika de verspreiding van de westelijke laaglandgorilla (Gorilla gorilla gorilla) en de Centraal-Afrikaanse chimpansee (Pan troglodytes troglodytes). De onderzochte gorilla-ondersoort maakt 99 procent van alle gorilla’s uit, de onderzochte chimpansee-ondersoort vertegenwoordigt een derde van alle chimpansees.

Het onderzoeksteam schat dat in 2013 in de onderzochte gebieden 361.900 gorilla’s en 128.700 chimpansees leefden. De voorzichtigste schattingen gingen tot dusver van ongeveer de helft zoveel dieren uit. In het beste geval werd het aantal gorilla’s tot dusver op 250.000 geraamd, dat van de chimpansees op 117.000. De meeste gorilla’s zijn te vinden in de Republiek Congo en Gabon. 60% van alle gorilla’s leeft in de Republiek Congo en in Gabon 27%.

Het aantal gorilla’s is volgens data van de nieuwe studie van 2005 tot 2013 met twintig procent gedaald. Het aantal chimpansees bleef bijna onveranderd. Opvallend is dat het aantal mensapen groter is in die gebieden waar er een taboe heerst op het eten van hun vlees (bushmeat).

“Het onderzoek door het team van Strindberg is het meest uitgebreide onderzoek over westelijke laaglandgorilla’s sinds decennia en bevat heel veel nieuwe informatie”, aldus Diederik Visser, voorzitter van Gorilla Stichting Nederland. “We weten nog heel weinig van de westelijke laaglandgorilla. De meeste kennis over gorilla’s komt namelijk van meer dan 30 jaar onderzoek naar de berggorilla’s. Natuurbescherming en wetenschappelijk onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door onderzoek zoals dat van Strindberg kan de natuurbeschermer veel beter inschatten of zijn inspanningen effect zullen hebben. De onderzoeker is op zijn beurt gebaat bij een gezonde gorillapopulatie, vrij van bedreigingen, die hij/zij kan blijven onderzoeken.”

Bron: Strindberg et al., 2018. Guns, germs, and trees determine density and distribution of gorillas and chimpanzees in Western Equatorial Africa. Science Advances 25 Apr 2018:Vol. 4, no. 4, eaar2964