Hoe vier je echt, écht lekker eten? Voor gorilla’s is dat door te zingen! Soms zingen of neuriën gorilla’s namelijk als ze voedsel vinden waar ze echt van smullen. Deze kleine geluiden van verrukking en tevredenheid zijn extra speciaal omdat gorilla’s al een groot deel van hun dag eten.

Vorige maand keerden de gorilla’s bij GRACE terug naar een van de twee buitenverblijven, een oorspronkelijke boshabitat van bijna 10 hectare (24 acres). De vegetatie in het bos had zes maanden de tijd gehad om te herstellen en opnieuw te groeien. Om deze wisselen de gorilla’s ook tussen twee buitenverblijven: zodat het bos zich over een langere periode kan herstellen na te zijn ‘leeggegeten’ door gorilla’s.

Wat is er nodig om gorilla’s te laten zingen?
Zoals de directeur van GRACE DR Congo, Jackson Kabuyaya Mbeke, het verwoordt: “Zingende gorilla’s krijg je niet voor niets! Zodra de gorilla’s van buitenverblijf wisselen, moeten we weer zorgen voor herbebossing in het andere bosgebied”.

Zodra de gorilla’s naar hun nieuwe habitat roteren, gaat het team van GRACE aan de slag met het herplanten en herstellen van het oude habitat met snelgroeiende gorillafavorieten zoals olifantsgras en bananenplanten.

Het GRACE team verplant bananenplanten en andere vegetatie in de oude boshabitat zodra de gorilla’s zijn gewisseld naar het andere buitenverblijf.

De gorilla’s bij GRACE brengen het grootste deel van hun dag door in het bos, waar ze samen naar voedsel zoeken, spelen en rusten. Een gorilla kan tot ongeveer 18 kg (40 lbs.) vegetatie per dag eten. Met 14 geredde gorilla’s onder de hoede van GRACE, is dat dus behoorlijk wat!

Deze getransplanteerde bananenplanten zullen de komende zes maanden of langer ongestoord in het bos groeien… totdat een zingende gorilla komt eten.

Meer informatie over geluiden die gorilla’s maken kan je hier vinden.

Foto credits: GRACE